Äpplepaj till frukost?

Kan man äta äpplepaj till frukost? Klart man kan! Sambon åkte tidigt imorse, så nu sitter jag här vid matbordet med en kaffe i ena handen och mumsar på lite äpplepaj från igår kväll. Det blev tyvärr inget rödvin,eftersom vi inte hade någon korkskruv:P
Toppy var duktig igår, red ungefär som en vanligt en halvtimme, väldigt lätt, mest galopp och skritt, men många halter och ryggningar. Man skulle kunna beskriva det som " back to basics" men väldigt nyttigt! Att stärka upp en sidan, kan vara trixigt! Eftersom  man inte vill att de ska bli för trötta i den sidan, så att det vikitgaste är inte att rida mycket i det svaga varvet, utan att hela tiden se till att hästen är framför skänkeln, hatt den är rakriktad och även tar halvhalterna på ett korrekt sätt. Att rida många övergångar i bra balans, är mycket bra styrketräning för dem, och att sedan lägga till halter, och halt med ryggning är väldigt bra arbete.  Allt  kan göras på en stor oval, eller på 4-kants spåret. Jag brukar växla varv ofta och nu rider jag mer på en oval i högervarv, för att inte sätta extra press på höger bakben, där hon är svag. Jag har tänkt att lägga in det efter helgen. Alltså en vecka efter behandlingen.
Jag tycker det är väldigt viktigt när man rider på unghästar/hästar som är under uppbyggnad, att man inte sitter tungt och djupt i deras rygg, utan jag brukar försöka sitta lätt, utan korsverkan och låta dem känna att det är "okey" att använda sin rygg utan att ryttaren pressar med korset. Korset behöver man kunna spänna och reglera senare i utvecklingen, så det är ett gyllene tillfälle att lära sig att rida helt utan kors! Många hästar  kan ha dagar då de är lite "svåra" och kan känna sig stela, då brukar jag helt simpelt bara skritta, sedan rider jag dem i galopp, likt en fältävlanshäst, får de rulla på , runda över ryggen, men inget knäslut från ryttarens sida,och ett fräscht tempo! Om de känns bättre efter det brukar man kunna återgå till normal ridning, men ibland får man fortsätta att rida dem djupt med lätt säte och väldigt runda ,tillsammas med ett fräscht tempo! Detta  kan låta som ett sätt att få hästen att "gå på bogarna"ett väldigt vanligt symtom om man inte är uppmärksam på hur hästen känns, och den inte tar de halvhalter som ges, och som uppmanar till att lägga mer vikt på bakbenen!
Prata med din tränare, och kom fram till vad som passar din häst och dig bäst! Jag har sedan 2006 ett  nära samarbete med Karin Öljemark, de började när jag arbete som dressyr elev hos henne under sommaren och hösten 2006.Jag  åkte hem över vintern och kom sedan tillbaka i mars för två veckors träning, blev dock kvar i 5 veckor, och insåg att jag verkligen ville vara kvar. Efter att jag började chalmers hösten 2007, blev det ett "naturligt" uppehåll i ridningen. Jag tränade några gånger den hösten också när Karin kom till Sverige. Sommaren 2008 hppade jag en del och det gjorde mig gott! Efter det fick vi ett litet bakslag, eftersom toppy blev lätt överansträngd i sina framben, efter några veckors vila blev det helt bra och  vetrinärens råd var att börja om från början och bygga upp henne! Sagt och gjort! Det började den långa träningsperiod dom pågått sedan dess! Nu sitter jag här och tittar tillbaka på ett fantastiskt rid och tävlingsår! Jag är mycket nöjd över det och nästar år siktar jag högre! Jag vill dit, och jag vet att det är rimligt!
i våras på vänstra bilden, och en bild från förra veckan till höger
För att alltska fungera krävs en väldig massa vilja, tid och ett bra team! Detta team är bland annat ;Tränare, hovslagare, vetrinär och fysioterapeut en bra coach och såklart familjen!
Det kan tyckas som det är mycket pengar och många besöka hos vetrinär mm. Det är inte hela sanningen! Jag tränar ca varannan vecka för Karin , Toppy skos av Jimmy Wendt var 6-7 vecka. Just nu har vi ju besökt fysioterapeutenn, men förhoppningsvid har låsningen blivit bra, så att vi bara behöver göra ett till besök i helsingborg!  Jag brukar också rida programmridning  ca en gång i månaden för Lena Mårtensson. Hon är utbildad int. domaren och väldigt duktig på att döma! Coachen är tillika min tränare Karin Öljemark, hon är utbildad stresscoach, och detta är ett bra vardags hjälpmedel, då det påverkar allt annat också , skolan och framförallt tenta skrivningar!
Jag försöker lyssna på mina band 3-4 gånger i veckan. Det går lite i vågar,men jag gillar verkligen dem!
Nog med ridtips! Om ni vill veta mer om Karin Öljemark, så gör ett besök på hennes hemsida!
http://www.coaching4competence.com/
Nu ks jag klä på mig och sticka till stallet!
/ K.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0