Blod svett och tårar

Ja, bland blir det blod svett och tårar. Även om det inte så så ofta! Ett exempel ; Karin ska försöka få sin tävlings stövlar att blänka, så att man kan spegla sig i dem, och ja det är snyggt enligt mig. Börjar med att det är ca 25 grader ute , där har du svetten, blodet kom lite senare när jag rev mig på en av burkarna med skoputs, och tårarna kom när jag förtvivlat putsat och fixat i en timme , klockan var då ca elva på kvällen och det var fortfarande inte klart.  Men vilken glädje det var när det var klart och de blänkte  och var så fiina :) 

Idag  har jag bakat en ananas paj, den blev super god :) Här kommer receptet :

Ananas paj  
175 grader i ugnen
ca 40 min

Ingredienser för pajskalet:
125 gram smör 
3 dl vetemjöl
0.75 dl socker
1 tsk bakpulver

Fyllningen:
500 g krossad ananas
1/2 dl socker
2 dl lätt creme fraiche
1 tsk vaniljsocker 
1 ägg

Gör så här:

1. Blanda ingredienserna till pajskalet i en mat-bredare.
2. Tryck ut degen i ett pajform med ca 24 cm i diameter

Se till att ananasen är tillräkligt " torr" alltså krama ur det mesta av vätskan.
3. Blanda creme fraiche , vaniljsocker, ägg och socker till en smet. Blanda i den krossade ananasen.
4. Lägg fyllningen i pajskalet och grädda i mitten av ugnen.

Tips!
Jag använde mig av laktosfritt smör och minifraiche , sockermängden i fyllningen kan man variera beroende på hur söt man vill ha pajen!
Lycka till!

 I kväll blir det Friskis och svettis och sen skall jag ha en lektion vid 20.00. Skall förbereda det mesta inför tävlingen imorgon.
Som sagt, putsa stövlar är en konst, men det finns genvägar till allt ;) Men man får testa sig fram till vad man själv tycker är bäst.  En av mina små tips är att använda sig av nylonstumpor för att få den sista hållbara ytan , då brukar det bara vara att toka av dam och liknande.
 En Quik -Shine svamp är också bra att ha i väskan, så att man kan dra över en sista gång innan man går in på banan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0